فن

الإثنين - 20 فبراير 2023 - الساعة 09:42 ص بتوقيت اليمن ،،،

أصدر الفنان محمد الشقنقيري بياناً لإعلان انتصاره على عارضة الأزياء رحيل ذكري، في معركة قانونية شهدتها المحاكم المصرية على خلفية ادعاء الأخيرة أنها كانت متزوجة سراً من الشقنقيري، وأكد أنه رفض الخوض في تفاصيل الدعوى طوال الفترة الماضية، حتى يكون كلامه مدعوماً بحكم المحكمة.

ونشر الشقنقيري صورة لحكم المحكمة، عبر حسابه الشخصي بموقع الفيس بوك، وعلق قائلاً: أنا مرضتش أتكلم في المشكلة اللي حصلت إلا بعد ما القضاء يقول كلمته، وحقيقي شيء مؤسف جداً إنك تضطر إنك تاخد رد فعل عنيف كده مع أي حد خصوصاً لو واحدة ست في قضية زي دي بس كمية الكذب والأفلام اللي اتعملت كانت أكتر من إن أسيبها من غير ما آخد رد فعل قانوني.



وأضاف: أنا التزمت الصمت تماماً ولجأت إلى القضاء ورفعت قضية من شهر ٦ اللي فات وبعد تحريات النيابة والأدلة اللي قدمتها واللي بتثبت كذب ادعاء المتهمة تم تحويلها للقضاء وتم الحكم عليها وتم إثبات إن كل الكلام اللي قامت المتهمة بنشره هو كذب وتلفيق.

وتابع الشقنقيري: والسادة الصحفيين اللي بيكلموني عشان يعرفوا اللي أنا قدمته في النيابة أنا بعتذر جداً لأن السوشيال ميديا مش المكان اللي الواحد بياخد حقه فيه والتصريح الوحيد اللي عندي قلته، إن أنا كنت راجل مطلق وأعزب وخرجت كتير ولن أخوض في عرض أي شخص ظهر معي أثناء فترة طلاقي، لكني لم أتزوج أي امرأة ولا رسمي ولا عرفي ولا حتى شفوي في حياتي إلا زوجتي.


وواصل محمد الشقنقيري: وللأسف برضه إني دي لسه أول قضية وهي إثبات كذب كل ما تم نشره على السوشيال ميديا ولسه المتهمة ستواجه ٣ تهم أخرى و3 قضايا أخرى وهي الابتزاز والسب والقذف والتعويض، وحالياً مطلوب القبض على المتهمة من جهة تنفيذ الأحكام، لأن مافيش حد بيقول إنه متجوز بشوية صور، وطبعاً ده غير ان المتهمة حكت حوالي ٥ قصص مختلفة مرة قالت عرفي ومرة رسمي ومرة قدام مأذون ومرة قدام محامي وكل ده متسجل في تحريات النيابة.

وقال: اللي بيجوز لازم يكون في عقد أو أي ورقة لكن حد خرج مع حد كام مرة ده مش اسمه جواز، أنا مغلطش في حق أي حد لا صورت حد ولا فضحته ولا شتمت حد ولا اتجوزت وأنكرت، وإذا كان في طرف حب يخرب حياتي بشوية كذب لما عرف أن أنا ومراتي رجعنا لبعض فدي مشكلته هو".

واختتم الشقنقيري بيانه قائلاً: وأخيراً أنا بعتذر للناس اللي اتضايقوا وبشكر كل الناس المحترمة اللي استنوا لحد ظهور الحكم عشان يتكلموا في الموضوع وأخيراً سوف يتم اتخاذ الإجراءات القانونية ضد أي شخص أو منصة او جريدة تنشر أي أخبار متعلقة بهذا الموضوع دون أي دليل قضائي أو دون الرجوع إلي، وأظن أن بعد حكم المحكمة مافيش كلام تاني".

هذا ويذكر أن المحكمة الاقتصادية أصدرت حكمها بتغريم رحيل ذكري، ٥٠ ألف جنيه، وإلزامها بدفع ١٥ ألف جنيه للحق المدني للشقنقيري، وذلك بعد دعوى السب والقذف والابتزاز والتعويض.

وسبق أن أصدر الفنان محمد الشقنقيري، توضيحاً واحداً للرد على التصريحات المنسوبة إليه، وأكد أن كل ما نشر على مواقع التواصل الاجتماعي على لسانه بخصوص أزمة زواجه السري من الموديل رحيل ذكري عار من الصحة، مشيراً إلى أنه قام بالإدلاء بأقواله كاملة لجهات التحقيق.

وأوضح محمد الشقنقيري، في بيان نشره عبر صفحته على موقع الفيس بوك عدم صحة كل التصريحات المنسوبة إليه والمتداولة عبر مواقع التواصل الاجتماعي وبعض الصفحات التي تنتحل شخصيته، وقال: يا جماعة دي الصفحة الرسمية الوحيدة لي وأي خبر متداول على أي صفحة من صفحات التواصل الاجتماعي ليس له أي علاقة بها فأنا حتى الآن لم أصرح بأي شيء لأي جهة إلا للجهات الرسمية.